Svět fotografie

 

Chystáte nový e-shop nebo webové stránky a potřebujete nafotit provozovnu či produkty? Každé focení má svá specifika a svou techniku. Zatímco při focení nemovitosti musíte dávat pozor na denní světlo, při focení produktů na odlesky.

Zeptali jsme se proto Lukáše Černého, fotografa a grafika na jeho práci a na zajímavosti ze světa focení.

 

Jak dlouho se focení věnujete a proč by klienti měli oslovit zrovna Vás

Jsou to hlavně dlouholeté zkušenosti, podnikám v oboru již deset let s praxí přes dvacet let. Jako vystudovaný grafik a fotograf vím, jak zakázku a požadavky klienta zpracovat tak, abych docílil té největší kvality. Zabývám se fotografováním produktů pro různý sortiment a odvětví podnikání klientů. Od e-shopu přes koláže jídel až po fotografování velkoskladů a nemovitostí. Produkty fotím buď v ateliéru, nebo přijíždím osobně do firmy, kde najdeme prostor na fotografování a přivážím sebou přenosný ateliér.

Zakládám si na osobním přístupu, snažím se vždy vyslechnout přání klienta, aby výsledek splňoval jeho očekávání. Klient jedná vždy se mnou, od začátku až do konce. A veškerá data jsou u nás uložená pro případnou ztrátu či při potřebě dalšího využití.

 

Rád fotíte produktové fotografie …

Ano, je to tak. Produkty jsou rozmanité a mě baví hledat ten nejlepší způsob, jak který nafotit. Nebráním se ani výzvám jako je focení jídel nebo velkých produktů jako jsou auta.

Mou specialitou je focení lesklých předmětů jako jsou trofeje, medaile, šperky, sklo atp. Hra světla a odlesků.

Cílem při focení produktů je nastavit scénu, světla i focený předmět tak, aby bylo na závěr co možná nejméně úprav. Vždy se proto vyplatí velmi důkladná příprava.

foto_maso.JPG 

Každý produkt dostáváte ve třech snímcích z různých úhlů, což oceníte především při použití na e-shopu. Snímky odesílám v plné kvalitě, fotí se v rozlišení 26 MPx, a dodávají se jako JPG soubor s bílým pozadím nebo jako PNG soubor s průhledným pozadím.

I když mám stanovený ceník, lze jej poupravit dle dohody s klientem. Často se setkávám s potřebou nafocení celého e-shopu, když se tedy sejde přes 2000 produktů, tak je cena smluvní. Klienti pak rádi využívají i jiné z mých služeb. Třeba tisk vizitek, letáčků, katalogy nebo firemní bulletin.

 

Zabýváte se také focením nemovitostí. Jak to probíhá?

Při focení nemovitostí je nejdůležitější správné světlo. V interiéru platí obecné pravidlo, že čím světlejší, tím lepší. Snažíme si tedy vybrat den, kdy je dostatek slunečního svitu a i přesto je většinou lepší rozsvítit. Tím vyniknou místa, kam sluneční svit nedosáhne, či vystoupí zajímavé detaily. I přesto sebou na fotografování interiérů vozím blesk a případné nechtěné odlesky se z fotografie retušují. Výsledná fotografie musí být barevná, ostrá a nesmí padat strany – tento jev se často děje u některých objektivů, proto je třeba na to dát pozor. Focení venku opět vyžaduje slunečné počasí a modrou oblohu, je proto třeba focení vždy dobře naplánovat.

foto_nemovitost.JPG

Nesmíte opomenout, že než pozvete fotografa, je třeba pořádně poklidit, nejen vevnitř, ale i venku. Cílem fotografie nemovitosti je, aby na první pohled zaujala.

 

Připravujete pro klienty něco nového?

Pro klienty mám mnoho nových možností. Momentálně se věnuji 360 stupňovému focení produktů, filmování produktů i filmování provozoven. Focení produktů na černém plátně, např. kolážování hroznů či sklenky s lahví vína. Nejvíce mě baví si s produktem pohrát tak, aby fotografie byla dokonalá a klient se za mnou rád vracel.  

 

 Autor: Lukáš Černý, fotograf a grafik