Produktové foto: rozdíl mezi profi a domácím focením

 

Dnešní doba nabízí mnoho možností, jak nafotit to, co potřebujeme. Téměř každý má dnes doma fotoaparát nebo chytrý telefon a možnost nafotit produkty lze i v domácích podmínkách.

 

Proč tedy volat profesionálního fotografa, když to domácí focení vypadá dobře?

Je to jednoduché. Rozdíl mezi profesionální fotografií a domácí je často vidět na první pohled. Fotograf má smysl pro detail a máte jistotu, že snímek bude krásně prokreslený. Každý fotograf na fotografování produktů využívá světla, efekty, správný objektiv, nastavuje ostření atp. S každou fotografií tomu věnuje správný čas. Jeho fotografie = jeho vizitka, proto věnuje maximum energie a zkušeností tomu, aby fotografie byla co nejlepší. Přeje si, aby snímek oslovil nejen firmu, která si ho vybrala, ale také potencionální zákazníky.

 

Na obrázku můžete vidět rozdíly mezi jednotlivými snímky.  Je zde vidět snímek pořízený na plátně s obyčejným světlem a snímek s profi světlem. Jedna část je focená mobilem a druhá zrcadlovkou. Ten rozdíl je znatelný. Vím, v začátcích si každý řekne „to bude stačit“. Vám třeba ano, ale dnešní zákazník je náročný a první dojem je vždy důležitý. Navíc s úpravou fotografií a následným nahráním strávíte hodně času, který byste mohli věnovat jinde.

V dnešním online světě, kdy nakupujeme podle fotografií na internetu a jediné, co rozhoduje je prezentace daného produktu a cena, je volba dobrého fotografa opravdu důležitá.

 

Začínající firmy i přesto raději volí domácí focení, aby ušetřili peníze.

Velké množství začínajících firem nebo e-shopů se na začátku bojí oslovit profesionální agenturu nebo fotografa. První aspektem je to, že je to investice.  Na začátku každého podnikání chce každý podnikatel ušetřit finance, ale zároveň rozjet svůj byznys co nejrychleji. Začátky jsou náročné pro každou firmu. Když pak podnikání běží a přichází první zisky, teprve pak se začíná přemýšlet o fotografovi. Jenže ten čas Vám už nikdo nevrátí.

Proto jsem začínajícím firmám začal nabízet spolupráci ve formě startovacího balíčku, ceny dohodou i možnost splácení ve formě splátkového kalendáře.

 

Jaký je rozdíl mezi fotografem a agenturou?

U fotografa můžete očekávat osobnější přístup a flexibilitu. U agentur většinou produkty dovážíte, kdežto fotografové jednotlivci jezdí přímo ke klientům. Já osobně se snažím s klienty každou zakázku konzultovat, abych přesně věděl, co budu fotit, kde budu fotit a snažím se vyjít vstříc přání klienta.

 

A jak probíhá samotné focení?

Jak už jsem výše říkal, fotit je možné u mne v ateliéru, kde se klient nejčastěji zajímá o to, jaké použít pozadí, aby produkt správně vynikl. V současné době jsem rozšířil své portfolio o fotografování na černém a modrém plátně, také s efektem kapek vody či kouřovými efekty.

 Když jezdím ke klientovi fotit produkty, vozím sebou malý ateliér a používám plastová plátna. Jsou omyvatelná a tím mají velkou výhodu především u fotografování vlhkých předmětů, masa atp.

 

Jaké můžeme čekat výstupy?

Ze své dlouholeté zkušenosti mohu říct, že není dobré klienta „umordovat“ stovkami snímků. Správný fotograf vybere ty nejlepší a ty předkládá klientovi. U produktů se mi osvědčilo 1 produkt = 3 snímky.

Samozřejmě, pokud si to klient přeje jinak, není to problém, je možné poslat všechny fotografie přes galerii na výběr, ale většinou tím pak klient sám ztrácí spoustu svého cenného času. Všechny nepoužité snímky se ukládají a archivují pro jejich možnou zpětnou potřebu.

 

Stále ještě váháte, zda oslovit profesionálního fotografa nebo fotit doma sám? Pak Vám mohu doporučit svůj e-book na téma „Proč fotit produkty u profíků“, kde najdete nejčastější chyby u produktů i rozdíly mezi focením z mobilního telefon a zrcadlovky. Dále pak doporučení, jaký použít nejčastěji použít program na úpravu fotek. A mnoho zajímavostí. E-book na vyžádání lze zaslat e-mailem.

 

Autor: Lukáš Černý, fotograf a grafik